ברית מילה – הרהורים


בספר בראשית עוסקים בברית מילה מספר פעמים וכעת לכבוד סוף ספר בראשית חשבתי להגג מעט בנושא.

אחד הטקסים היהודיים העתיקים זה טקס ברית המילה שעושים כבר לתינוק. לתינוק רך אין אוטונומיה. הוא לא מביע הסכמה, הוא אפילו לא מקיים המצווה, אלא מקיימים בו המצווה. רוב הבריאות מבוצעות בתינוקות ומיעוט אצל מבוגרים יותר.

למי שרוצה לדעת מדוע קוראים לטקס החיתוך ברית שילמד הפסוקים המצוטטים להלן:

ויהי אברם בן תשעים שנה ותשע שנים וירא יהוה אל אברם ויאמר אליו אני אל שדי התהלך לפני והיה תמים. ואתנה בריתי ביני ובינך וארבה אותך במאד מאד. ויפל אברם על פניו וידבר אתו אלהים לאמר. אני הנה בריתי אתך והיית לאב המון גוים. ולא יקרא עוד את שמך אברם והיה שמך אברהם כי אב המון גוים נתתיך. והפרתי אתך במאד מאד ונתתיך לגוים ומלכים ממך יצאו. והקמתי את בריתי ביני ובינך ובין זרעך אחריך לדרתם לברית עולם להיות לך לאלהים ולזרעך אחריך. ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגריך את כל ארץ כנען לאחזת עולם והייתי להם לאלהים. ויאמר אלהים אל אברהם ואתה את בריתי תשמר אתה וזרעך אחריך לדרתם. זאת בריתי אשר תשמרו ביני וביניכם ובין זרעך אחריך המול לכם כל זכר. ונמלתם את בשר ערלתכם והיה לאות ברית ביני וביניכם. ובן שמנת ימים ימול לכם כל זכר לדרתיכם יליד בית ומקנת כסף מכל בן נכר אשר לא מזרעך הוא. המול ימול יליד ביתך ומקנת כספך והיתה בריתי בבשרכם לברית עולם. וערל זכר אשר לא ימול את בשר ערלתו ונכרתה הנפש ההוא מעמיה את בריתי הפר. 

בראשית יז

יש עוד אזכורים לברית בתורה ברם אני מביא רק את זה.

את טקס הברית לא רק עושים, אלא גם חוגגים אותו באולם עם קוד לבוש, מתנות ומזון מכובד וכו'. אנשים שמחים על טקס המעבר של העולל החדש או שמחים על השייכות לברית. וכמובן שישנם מיסטיקנים המאמינים בסגולות גדולות בעת הברית.

במאמר המוסגר, לא ברור כיצד הילד משתייך לברית על ידי מעשה שנעשה בו בכפיה. ואפשר אולי לומר שכשהילד מתבגר ומבצע ברית בילד שלו אז הוא מגלה במעשיו שלדעתו מסכימה עם מעשה הברית. אבל עדיין קשה מה קורה אם אין לו ילדים וכדומה. ואולי אפשר להגיד שמי שאקטיבי הוא אכן המבצע, אבל כולם רואים המבוצע גם חלק מהברית וכך הוא חש. הוא מוחתם – כמו בעלי חיים העוברים החתמה, עניין המשפיע על התנהגותם. כדי לצפות ולקרוא על העניין, זה משעשע. והנה לינק.

וכן זהו אחד המעשים הראשונים בחוויית האדם היהודי בעולם. כמו כן אין הסברים ברורים לאקט הזה. מדוע מקיימים הברית על ידי הסרת העולה ולא בצורה אחרת. בסופו של דבר אנו עושים כי כך נכתב. אבל מה הההסבר של המעשה מלבד הציווי איננו יודעים. יש דעות לכאן ולכאן ברם, הדעות סותרות האחת את השניה כשהסיבות לא כתובות במקור הקדמון בחומש בראשית.

ואולי זה סמלי ובא להראות לנו משהו על העולם.

כזכור ולא אנחנו עושים את הברית לעצמנו, בדרך כלל, אלא עושים לנו. זהו בסיס האמונה היהודית – להיוולד לתוך משהו ולא לבחור. להיות חלק ולא לבחור לקחת חלק. השתייכות אורגנית. הלשון לא בוחרת להשתייך לראש.

והעניין משתלב בתפילה ולדוגמה אומרים: אלוקינו ואלוקי אבותינו. לא אומרים: אלוקי עצמי ובשרי, תודעתי ורגשי וכדומה. הכל במסגרת קבוצתית מרובת דורות.

זה החיים כולנו חלק קטן ממשהו גדול יותר מאיתנו הנכפה מעלינו וגן אלמסבירה עד הסוף. העניין תואם לתפיסה הדתית ההיררכית. אלוהים למעלה ואז יש איש האלוהים וההורים. ככתוב: "איש אמו ואביו תיראו ואת שבתתי תשמרו אני יהוה אלהיכם" – ויקרא יט ג. על ידי מורא ההורים מגיעים לשמירת הדת. צריך תפיסה היררכית המכירה במישהו למעלה היכול להגיד לנו מה לעשות.

15 מחשבות על “ברית מילה – הרהורים

  1. תרצה הכטר

    צודק אתה בהעלותך לדיון את מצוות ברית המילה. סמלים וטקסים של חברה וקהילה חייבים להיות בגדר רשות ולא חובה. בשנים האחרונות אנו עדים למגמה של אי קיום ברית מילה, הרואה באקט זה "הטלת מום" יזום ברך הנולד על ידי הוריו – ללא הסכמת התינוק.

    Liked by 1 person

  2. arikbenedekchaviv

    מסכים עם תרצה הכט. היא צודקת. מה שנאמר-שנכתב תקף רק למי שמאמין ביהווה, וחי על פי אמונתו, חל איעסור גורף לכפות פרוצדורה כזו על אנשים שלא מעונינים.
    צריך להפנים, כדאי, שחלק גדול מהישראלים ויהודים בעולם לא מאמינים לא ביהווה ובטח לא ב"מצוות" שציווה או בפיתוחי פיתוחים שפתחה-מפתחת-תפתח הרבנות ע"מ לשמור על כוחה הפוליטי-השלטוני.

    Liked by 1 person

  3. max maxmen

    יש כאן כמה כשלים.
    1, ליצור ילד בכפיה מותר? הרי אי אפשר לשאול אותו קודם. מה עוד נמנו וגמרו (התווכחו החכמים\הפילוסופים וקבעו) שטוב לו שלא נברא משנברא ככה שאין להורים תירוץ שזה טוב לילד להיוולד. אז אייך ההורים עושים דבר כזה?
    2, אחרי שהולידו אותו בכפיה כופים עליו חיתול. אוכל מבושל בגדים שפה יום ולילה שבוע, חינוך, שליטה בעשית צרכים הליכה על שני רגלים, וכל זה בכפיה.
    3, טוען הטענה של כפיה טוען את זה על אחרים שלא שלו. כלומר מי אתה שתבקר ותשפוט אחרים? הילד שלך? מנגד זה שעושה את ברית המילה, עושה את זה מרצון חופשי הרי אין אכיפה\ריבון\שוטר ביהדות. כלומר המבקר שהוא בן משטר ששייך לאיזה ישות אלילית דמיונית, מבקר את הבני חורין כאילו הבני חורין הם שלו. זה הטריק של המשטרים לתת לעבדיהם בני המשטר את הדמיון שיש להם איזה זכות לבקר מישהו.
    4, מלכות ישראל היו נגד ברית מילה. וככה יוון ועוד. ואז צריך המבקר להבין שיש כאן משהו עמוק יותר. הרי לא סתם מלכות ישראל היו נגד. כלומר המבקר צריך להעמיק בדבר ולהבין שאפי’ הגויים ידעו את סיבת מצוות ברית מילה ומה זה אומר עליהם.

    בכל אופן מי שרוצה להבין לעומק את נושא ברית המילה ראו ברית מילה בשביל מה?

    ברית מילה בשביל מה?

    ראו גם מלכות ישראל מול ברית מילה (למה מלכות ישראל היו נגד ברית המילה ולמה יוון והשאר היו נגד)

    מלכות ישראל מול ברית מילה

    אהבתי

      1. max maxmen

        1. מה שאני עשה הוא שלי ולא שלך. זה הכשל כאן. כלומר זה שאתה חושב שיש לך זכות לבקר אותי, יותר גרוע מעצם המעשה שלי. כלומר אתה חושב, שהילד פתאום שלך ולא שלי. יש לך סמכות על הילד יותר ממני.
        אתה מבין את הכשלים המחשבתיים כאן?
        2. עגיל אתה שם על הבת, בת יום או שבוע?
        3. אם זה לטובתו (אם תבין לעומק מהי ברית מילה. ואני ממליץ בחום לעיין במאמרים שלי בנושא), בוודאי שאני העשה הכל בשבילו.

        אהבתי

          1. max maxmen

            אין גבולות.
            זה לא וויכוח אישי. זה דיון מחשבתית מוסרי וכו'.
            עכשיו שאתה מבין למה אני עושה את זה, והילד מבין למה עשיתי לו את זה, הוא שמח ביותר. כלומר עצם זה שהוא יעשה את זה לבן שלו, מוכיח שהוא רצה בו מתחילה. ולכן זה מוסרי. אותו דבר בשאלת ההולדה בכפיה. מתי הורים יודעים שהילד שמח שיצרו אותו, מתי שהוא בעצמו מוליד ילדים. והבן.
            ובכן ברית המילה בא לומר לילד שהוא לא שייך למולך. מה שאין כן אצל המולך כל אזרח נולד בכפיה אזרח. כלומר ההורים מעבירים את הילד למולך.
            ברית מילה דווקא באבר ההולדה, אומרת לילד שהדגל שלו הוא לא המדינה אלא אבר ההולדה שלו = נחציות החיים שלו לדורי דורות על ידי אבר ההולדה. בניגוד אצל המולך נצחיות "המולך" הנושא ולא הפרט שמת כרווק למען המולך במלחמה. ביהדות ההורים אומרים לילד שהוא בן חורין ויש לו נצחיות החיים עם אבר ההולדה.
            מי שעושה ברית מילה ויודע את הסיבה הנ"ל, לעולם לא יגייס את הרווקים למלחמה. זאת אחת הסיבות למה החרדים לא מתגייסים לצבא.

            אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.