משולש האהבה של שטרנברג – מושגים לחיים


חשבתי לעצמי פתאום לאחרונה שהגיע הזמן לשתף מידע פשוט שיכול לעזור הרבה לקוראים.

ואחד הרעיונות שחשבתי על כך הוא משולש האהבה של שטרנברג (יש הכותבים סטרנברג). בכל מקרה שוחחתי היכנשהו על החברה החרדית (אני מדבר לפעמים על החברה החרדית תמורת תשלום או בהתנדבות). ודיברו עימי על המושג החרדי 'שידוך'. ואז הסברתי להם העניין בהתאם למשולש האהבה. וכך אעשה גם בהמשך, פה.

למעשה בעקבות כך החלטתי שכדאי שאביא פה ושם מושג חשוב לחיים. הדגש הוא על מושג שאני חווה אותו כדי פשוט, מסביר הרבה ונח לעיכול. לדוגמה אחד המושגים הבאים יהיה תאוריה של היקשרות. משהו פשוט שאני חושב שמסביר הרבה התנהגויות של אנשים שמשום מה לא הפך להיות מידע רווח בקרב הציבור.

משולש האהבה של שטרנברג

שטרנברג חקר ממה מורכבת אהבה והוא שם לב שיש שלושה מרכיבים:

לפי שטרנברג אהבה מוצלחת נחשבת כאשר יש בקשר, בצורה משביעת רצון את כל שלושת המרכיבים: אינטימיות, מחויבות ותשוקה.

  • המרכיב האינטימי רגשי – כלומר קשר אינטגרלי רגשי בין בני הזוג. בלטינית אינטימיות זה פנימיות. פנימיות רגשית בין שני הצדדים מסייעת לחיבור. לבד זה לא מספיק חזק כי אין מחויבות ואין מספיק תשוקה. ונרחיב עוד בהמשך.
  • מרכי התשוקה – משיכה מינית לצד השני. עניין שלפעמים יכול להיות חזק אבל פג מהר. העניין נשמר כשיש גם אינטימיות ונשמר להרבה זמן כשיש מחויבות.
  • ומרכיב המחויבות – שאני גם רואה בעניין מסירות כשאדם מקריב למען קשר ובעצם מוסר עצמו ברמה מסוימת לצד השני זה חיבור חזק. ברם לבד זה כמו חיים בפנימיה, אין רעיות אינטימית ואין תשוקה זוגית בסיסית.

לפי שטרנברג אהבה מוצלחת זו אהבה עם שלושת המרכיבים; אינטימיות, תשוקה ומחויבות.

אז ניקח לדוגמה קשר חילוני. הוא יכול להתחיל בטינדר או פאב. שם נפגשים על בסיס התשוקה. ואז הקשר יכול לדאוך די מהר. אולם אם יש אינטימיות זה כבר יותר חזק. ברם אם אין מחויבות תוך כמה חודשים גם הקשר הזה ידאך. ואם יש גם מחויבות אזי הקשר חזק יותר משאר הקשרים והגיע למקום הנכון באידיאל הזוגי.

כמובן שקשר חילוני יכול להתחיל בין חברים, בעבודה, כלומר, בין שני בני זוג בעלי היכרות ולדעתי לכן הוא חזק יותר במקרה זה מאשר קשר שהגיע על בסיס מראה בלבד.

בכל מקרה קשר חרדי סטנדרטי מגיע משידוך. ועדיין לא נהוג 'למקבל- בחברה הזו. אז יש כבר מרכיב מסוים של מחויבות מסוימת מהרגע הראשון. ואחרי החתונה, היות שלא נהוג להתגרש כל כך במגזר החרדי, אזי יש קשר של מחויבות חזק. בנוסף רבים אם לא הרוב הגדול מתחתן בשביל המצווה ולהיות חוליה בשרשרת הדורת – ובכך בעצם רואים שרוב החרדים מתחילים קשר זוגי על בסיס מחויבות. גם תמיד שמים דגש בחברה החרדית שאהבה זו נינה ונתינה מולידה אהבה. במאמר המוסגר חשוב להגיד שנתינה יוצרת קשר, זה לא אומר שזה באמת אהבה או העניין מביא לכך תמיד. בכל מקרה חרדי אשכנזי רגיל או ספרדי שנפגש שש פגישות בשונה מחסידים שנפגשים פגישה אחת לפני החתונה, מונחה כבר לספר סיפורים ולשאול שאלות ומתחיל ליצור אינטימויות רגשית לפני החתונה ובכך הוא מגיע לאינטימיות רגשית מהר יותר בקשר מבחינת סדר הדברים החילוני. חילונים רבים הרי מתחילים מתשוקה למיטה ורק אז מתחילים בקשר האינטימי וכולהו. החרדים לא מחונכים לאהוב בתשוקה לפני החתונה ולא ברור כמה זה לגיטימי. אולי זה חשוד כבר על מצב גופני אסור… בכל מקרה התשוקה מגיעה לקראת החתונה או אחריה. רבים במגזר אומרים שמתאהבים אחרי החתונה. אז דווקא זה שלא מתגרשים עוזר באופן מסויים בקשר. מאידך הוא יכול להוביל לאהבה ריקה כמו בפנימיה. עצוב.

וארחיב שעדיין רבים בחברה החרדית לא בוחרים את בת הזוג שלהם. הוריהם בוחרים להם. וזה לא קורה בהתנדבות, זה קורה על ידי שטיפת מוח, תלות וכפיה. והסיבה שהמדינה לא מתערבת כי קשה להוכיח שיש כאן בעיה חוקית, אולם ברור שיש כאן כאב גדול. במצב זה מצד אחד יש מחויבות על בסיס דתית חברתי משפחתי וכדומה, וחסר בתחושה שהאדם בחר לעצמו מה שמתאים לו. מאידך יש כאן אחוות גורל של שני מסכנים שנמכרו לעבדות זוגית וכעת יש להם הרבה מן המשותף והגורל הועיד אותם זה לזו – מה יש לא לאהוב?…

דתיים לאומיים רבים מתחילים בקשר של חברות על בסיס אינטימיות ואז מגיעה התשוקה ואז באה המחויבות. גם דתיים לאומיים שמרנים בהרבה דברים שרואים עניין לא להתגרש לריק, אלא אם אין ברירה. יהיו שיגידו שזה קשר חזק מאוד. יש להם אינטימיות רגשית טובה ובריאה, יש להם תשוקה טובה והם גם בעלי מחויבות תרבותית דתית לא להתגרש ולהתמסר האחד לשני.

בקיצור מי שרוצה זוגיות טובה שינסה למצוא את שלושת המאפיינים הללו של שטרנברג. בברכת זוגיות טובה לכולנו.

12 מחשבות על “משולש האהבה של שטרנברג – מושגים לחיים

  1. arikbenedekchaviv

    משולש הקסם – אינטימיות, סקס, מחוייבות
    או
    רגש, גוף, שכל – כלומר אהבה בין זוג מבוססת על "טוטאליות", ואולי לכן יש לה אפשרות להתקיים. אני מניח שהחוקר בדק זוגות שמקיימים יחסי זוגיות למעלה מ- 5 שנים, כאלה שחיים כמוני, כבר 40 שנים יחד.
    כתבת בצדק רב, שתשוקה מינית עוברת די מהר [אגב, וצר לי שאני אומר זאת – לפעמים הבחור או הבחורה מכוערים נורא, ואין ביכולתם לסגת מהחוזה שחתמו הוריהם. לפעמים האשה לאחר לידה או שתיים, אגן ירכיה ושרירי הנרתיק משתנים, ולא מתקיים יסוד החיכוך המחוייב לצורך פליטת זרע, או למצער לפעמים הגבר הופך אם מחוסר חשק, אם בגלל שהוא רועה בשדות זרים, או בשל מחלה גופנית או נפשית לחסר כוח גברא, ואינו מסוגל לפלוט או להזדקף לצורך "עינוג" בת זוגו.
    מה עושים אז?
    האם יתכן שהפתרון החילוני, שחרדים רבים מגנים אך לא מהססים להשתמש בו הוא פתרון?

    Liked by 1 person

        1. GeorgVon1 מאת

          זה בהחלט פיתרון סביר. המסורת היהודית מתירה להתגרש בשונה מקתולים.ברם כשאיו המחויבות החזקה אז קשה יותר להסכין בצורה טובה לקשר קיים. אז לדעתי העניה עדיף להכיר על ידי אינטימיות, ומשם להתמסד עם תשוקה מעטה, להגיע למחויבות ואז להתחתן ולהגיע לתשוקה עזה. כך הקשר טוב יותר. כיון חילונים רבים נפגשים על ידי סלקציה באגודל כמו מנגלה באושוויץ – ימין למראה שמוצא חן, ושמאל לדחות מי שלא מוצא חן. והקשרים קצרים בהתאם כי חסר בקשר. במקור הרי היינו בהיסטוריה יוצאים עם מכרים שלנו, שכנים שלנו וכדומה. כיום מהנדסים אותנו לצאת עם פרזנטוריות. נשים לא מוכרות לנו באמת, אלא על סמך תמונה ותעמולת יופי. ממילא אני מחפשים אישה מזוייפת כביכול. וכשמחפשים משהו דומה לזה באפליקציה ולא מחפשים אופי. זה נהרס מהר. ואנו מחפשים עוד ועוד ולא מתקדמים הרבה.

          מאידך, נראה לי שחרדים רבים חיים בזוגיות ריקנית בכמה קהילות קיצוניות במיוחד. עם מחויבות ללא אינטימיות רבה, וללא הרבה תשוקה.

          אולם רוב חרדים בלי הרבה מושגים מגיעים לתשוקה בקלות לאשה שלהם, כי היא האשה היחידה שהם מכירים. ויש להם אינטימיות רגשית ואפילו מחכים לקבל תשומת לב מהאשה שלהם בהתלהבות ילדותית כביכול. ויש להם מחויבות עזה כי לא רוצים לפגוע בילדים או כי לא נהוג, או כי קיבלו ברכה מרב שהקשר מתאים.

          תמיד צריך ללמוד האחד מהשני, ככתוב איזהו חכם הלומד מכל אדם.

          אהבתי

          1. arikbenedekchaviv

            אני רוצה להסתייג מהדימוי "כמו מנגלה באשוויץ", ורבים מחפשים בעיקר "זיונים" ולא קשר משמעותי, באמת. אם כי בני מצא את נשמתו התאומה באינטרנט. אבל, רוצה להדגיש, גבר יכול לגרש, אשה לא יכולה לגרש גבר.
            פסקת הסיום בתשובתך עונה לטענה שלי אודות חוסר הצורך במשיכה גופנית בחברה שמונעת מיניות באופן עקרוני מצאצאיה בגיל ההתבגרות [מה שמעודד יחסים דמויי הומוסקסואליזם בישיבות עם פנימיות או לסביזם אצל הבנות] ולכן, התשוקה היא לזו שמוכנה לתת לגבר חדירה לגופה. אינטימיות? אתה בטוח או שאתה גוזר מחייך האישיים? אינטימיות עם יותר מ- 2 ילדים? אינטימיות בזקנה עם כמות נכדים ועזרה לבנות עם ילדיהן?
            כך או אחרת, אני לומד, כל חיי אני לומד. 40 שנים של חברות, אינטימיות, נשיאה משותפת בנטל והתפוגגות המין, שאינה מונעת חיבוקים ושינה יחד בכפיות באותה המיטה.

            Liked by 1 person

            1. GeorgVon1 מאת

              שמעתי על יחסים מינים תוך מיניים במוסדות של מין אחד. לא שמעתי על כך שזה קיים הרבה בעולם החרדי. אולי זה יהיה קיים יותר בקרוב ממש.אולי קשור לחשיפה לעצם הרעיון, הרבה חרדים לא יודעים על יחסי מין יותר מידי עד גיל מאוחר יחסית לחברה המערבית הרגילה.
              לגבי אינטימיות, איני בטוח שהבנתי את כוונתך, אריק.
              יש אושיית רשת חרדית בשם מנדל רוט, זמר ובן של אדמו"ר, הוא סיפר השבוע שחיתנו אותו והוא לא נגע באשתו. הוא לא נמשך אליה או לא רצה אותה וכפו עליו בצורה זו או אחרת להנשא לה. אז הוא לא נגע בה והיום הוא גרוש בכיין בתול וצוחקים עליו גם כשאומר הרבה דברים טעם

              אולי אכתוב עליו מתישהו.

              Liked by 1 person

              1. arikbenedekchaviv

                היתכן והבחור הומוסקסואל? כך או אחרת, יש בי הרגשה שאתה מצדיק אותי. אתה הגדרת אינטימיות כ-רגש. אני מסכים אתך. לפעמים יחסים אינטימיים עולים על יחסי הגוף, חזקים מהם לאין שיעור, וזו היתה הדוגמה שלי.

                Liked by 1 person

                1. GeorgVon1 מאת

                  אני מבין. כמובן שיש לי עוד הרבה מה ללמוד. הנני רואה את עצמי כטירון עדיין. חחח

                  הוא כנראה ממש לא רצה בשידוך הכפוי ונגעל ממנה. כיום הוא מזמר שיר אהבה 💘 על כך שהוא רוצה לאהוב כמו בתנך. ממש נשמע כמו משכיל המדבר על זכותו לאהוב נערה שנמשך אליה.

                  רוב החסידים מתארסים אחרי פגישה אחת ואין בינהם הרבה משיכה, אלא הרבה פחד – מהמפלצת

                  אהבתי

                  1. arikbenedekchaviv

                    תראה, חינוך המונע מגע באברי המין אלא לצורכי פינוי פסולת, והחל מגיל ההתבגרות ניסיון קשה לעמוד באוננות או בקרי לילה. סיפורים מפחידים מרב בור לתלמיד בור על השדים שהזוללת לילית מייצרת מזרעו של מאונן, על אובדן כוח הגברא ורבים אחרים.
                    אני שואל את עצמי, כחילךוני שלא הפסיק לאונן במקלחת, למשל, איך אפשר להמנע מהמגע המפתה והמשחרר הזה?
                    פלא, שאשה נתפסת כדבר מפחיד?
                    מפרישת דם
                    יש לה נרתיק [מה היא בולעת את זכרותי?]
                    אין לה סימני תשוקה חיצונית
                    אסורה בנגיעה
                    אסורה בנגיעות מסוג מסוים
                    אשכרה מפלצת, כבר עדיף לאונן למישהו אחר ושהוא יאונן לי, זה לא מפחיד, לכאורה.

                    Liked by 1 person

                    1. GeorgVon1 מאת

                      נראה לי שהפחד יותר אצל חסידים. אצל ליטאים ממה שאני מכיר, יותר מתעלמים מכך. ואז מי שיודע קורא על הנושא שזה לא כזה נורא לאפשר לכפר בקלות ומאידך עצות להמנע. כשרבים לא יודעים בכלל את גיל מבוגר ואז בהרבה מהמקומות מראים שהנושא לא כזה חשוב.

                      זה אבסורד שיש כאלה הראיון בזה עניין גדול כדין ישראל לא קיבל את המצב. בנוסף בשעתו היו מתחתנים בגיל 13. אז אולי רצוי שימעטו בכך ויגבירו כך אהבה ואחווה בין בני הזוג. ברם כיום אוסרים על צעירים בבגרות המינית להנשא עד גיל 21 ויש מקומות עד לקראת גיל 23. אז מה הם יעשו יכנסו לחרדות ודיכאונות בגלל הצורך הגופני הפשוט הזה?!

                      Liked by 1 person

                    2. arikbenedekchaviv

                      אז יש בינינו הסכמה, ובכלל לענ"ד הצניעות והפרטיות במעשי אונן היא חלק מהפרטיות והצמיעות של ניקיון הגוף, לדעתי לפחות. אני לא מתקלח בפרהסיה [חוף ים], אין סיכוי שאלך למקוואות [מאותה סיבה של פרטיות וצמיעות].

                      Liked by 1 person

                    3. GeorgVon1 מאת

                      מתרגלים מאוד מהר למקווה. ואכן ליטאים הולכים הרבה פחות למקווה.

                      יש אגב ישיבה ששם נהוג להתקלח בעירום. וכמסורת לא משנים זאת. ישיבת חברון

                      Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.