הרבי שליט”א שהה בעיר הקודש נתניה שעל הים הגדול וזכר את הים… והרבי שליט”א דרש על כך שהציבור לא משקיע בפשט. ראשית האדם צריך להבין מה כתוב. ואז לשאול עצמו מה הוא חושב וניתן ללמוד מכך. הציבור ישן. הוא מעדיף להגיד שהוא הצדיק הגדול, כביכול, כי הוא מאמין למלמדים שלו, אבל בפועל הוא בורח מהתפקיד […]
דבר תורה נפלא ביותר לשבת בשלח. הרבי שליט”א הגיע לארץ הקודש לאחרונה ודרש בעיר הקודש נתניה הבנויה. הרבי עסק בסוגיה ידועה בפרשה פרשת בשלח. מפני מה משה ואהרן אחזו שעם ישראל נגד ה’ כשהם התלוננו נגדם. וכן כיצד הדברים מתקשרים לדברים הקורים בארצנו הקדושה יום יום. ודברים מתוקים וראינו חובה להביא את הדברים למען הציבור […]
הרבי שליט”א דרש לאחרונה על הפגנות השמאל היהודי המסכן בארץ ישראל נגד משטר החסד של ראש השלטון נתניהו יר”ה. הרבי אמר שעם ישראל צריך שלום מאת הקב”ה – צריך שהקב”ה ישכין בינינו שלום. והוסיף הרבי, כתוב בשולחן ערוך אורח חיים לגבי תפילת עושה שלום הנאמרת בסוף שמונה עשרה (גם בקדיש), סימן קכ”ג, סעיף א’: ”כורע […]
“עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל”. מפני מה לא כתוב שומר שלום במרומיו אלא כתוב עושה שלום במרומיו? אלא דדבר ידוע הוא שיש עשיית שלום ויש שמירת שלום. עשיית שלום היא על ידי מלחמה או העזה דמלחמה למען השלום – במדינה וכדומה, מאיימים על המדינה האחרת וכדומה במלחמה, שזה מוות ואיבוד […]
הרבי שליט”א דרש בשעתו על מהדרין מן המהדרין ואמר שני פשטים: א. כי הנס היה במהדרין מן המהדרין שהרי לא הוצרכו לנס, אלא בשביל הידור מצוה שהרי טומאה הותרה בציבור. ב. מערכת התרבות “קולטורא קמפף” בין התרבות היהודית לתרבות היוונים הרשעים. ומי שרוצה לראות הדברים שפורסמו אצלנו בהרחבה נאה וגדולה מוזמן לעיין פה בהקישור. השנה […]
וימת הרן על פני תרח אביו בארץ מולדתו באור כשדים הרבי שליט”א דרש בפרשת לך לך בנוגע למדרש הידוע של אברהם והצלמים. ואנו לא מצאנו פנאי להביא הדבר תורה של הרבי שליט”א עד האידנא. ולפיכך אנו מביאים זאת כעת ואין מוקדם ומאוחר בתורה ותמיד אפשר להביא חידושי תורה ולאו דווקא על פרשת השבוע. התורה כולה […]
הדברים הבאים מובאים לעילוי נשמת אריה שצ’ופק הי”ד ולרפואת הנפגעים בידי מעשה הטרור של בני העוולה בגבעת שאול בירושלים השבוע ביום כ”ט חשון תשפ”ג (וידוע שראשי התיבות של השנה הם תהא שנת פיצוצים או פיגועים גדולים, ל”ע, וצריך הציבור להיזהר ובפרט שאנו עדיין תחת שלטון ממשלת הדמים). והנה אמש בבית כנסת של הקהילה הראו להרבי […]
הרבי דרש השבוע על פרשת נח דרש נאה מאוד המשמח את לב האדם. וראינו לנחוץ להביא את הדרשה לתועלת הציבור הקדוש. ובפרט שהדברים מעשיים מאוד ליום יום. ויש כאן לימוד זכות על מנהג עם ישראל לדבר על רבנים ולדון כמה הרב צדיק וכולהו. “אלה תולדת נח, נח איש צדיק תמים היה בדרתיו את האלהים התהלך […]
כידוע דעת הקהילה הקדושה שנים הרבה מאוד שאין לריב על דבר הבחירות. אין זה כה חשוב, קול אחד אינו משפיע. ומדוע לאדם לטרוח ולמסור נפש כשקול אחד לא משפיע. מאידך גיסא טוב אם הציבור יעשה ויצביע למפלגה שעושה הכי טוב למען עם ישראל. ומי שסובל מחרדת בחירות בגלל כל מיני תעמולנים המפחידים אותו והוא מפחד […]
סיפור נאה עם הרבי שליט”א התגלגל בידי אחד הנוגעים בדבר אל המערכת וחשנו חובה דחופה לפרסם העניין לתועלת כלל ישראל. כידוע בארץ ישראל יש קהילה של שומרי תורה ומצוות והם חזקים מאוד ויש להם כעין קולונייע עם שופט כעין מלך בזעיר אנפין השולט עליהם במעשים ובהשקפתם. אחד השליטים החזקים ששלט על המתקרים חרדים היה הרב […]
בהקשר לפוסט זה, יתכן שיעניין אותך הפוסט שכתבתי לאחרונה:
https://kankan111.blogspot.com/2021/09/blog-post_13.html
אהבתיאהבתי
ניתוח מעניין על ההבדל בין דברים לשמות. אני אחשוב על זה עוד. אולי יהיה לי הסבר אחר. תודה רבה קנקן.
אהבתיאהבתי
מענין.
טוב, יש פה הרבה סיבוכים, וזה ראוי להערכה אגב, שאתה מנסה באופן עצמאי לנתח הדברים.
רק לא מובן, למה לחשוב שהעונש של אדם וחווה, מוטל עליהם ולא על צאצאיהם עם כל הכבוד. הרי ברור שהסיפור סימבולי אוניברסלי ואליגורי. הוא מסביר עד היום תיאולוגית, מדוע זה אדם עובד בזיעת אפו ללחם. מדוע זה יולדת האישה בנים בעצב. אז למה רק הנחש לא מובן ?
יצויין אגב, שתיאולוגית, זהו החטא הקדמון. בנצרות וביהדות, ישנה תפיסה של חטא קדמון שעיצב וחתך את גורלו של האדם, של המין האנושי.
ישו, גאל למשל את העולם, מחטא אכילת התפוח. הצליבה שלו,הייסורים, היו מעין כפרה ושיחרור וגאולה מן החטא הקדמון של אכילת התפוח. לכך הוא בן האלוהים שבא לעולם אגב. לשחרר האדם מן החטא הקדמון.
כך אגב גם ביהדות הדבר. הרי עיניהם נפקחו אחרי אכילת התפוח, להבדיל בין טוב ורע, או להיות מודעים לרע. מכאן ואילך, מתחילה סאגה עצומה לגבי הטבע האנושי החוטא, והאלוהים המלא תוגה על הטבע הזה כאמור.
להתראות
אהבתיLiked by 1 person
הנחש לא מובן שהרי לא קיבל ציווי ובניסוח כתוב איבה עולמית ולגבי אדם וחווה אין ניסוח עולמית
אהבתיאהבתי
טוב, תקרא הלאה התגובות שלי ותיווכח הרבה יותר טוב. מה גם שהסיפור הזה, מבאר את מצבו של העולם. קשר סיבתי בין מצבו של העולם, לבין הבריאה עצמה. הרי ברור לך, שהסופר המקראי, יודע בדיעבד, נוכח בדיעבד, שאדם בזיעת אפו ונשמתו מוציא לחם, ושאישה יולדת בנים בעצב. אז ברור שזהו הסבר תיאולוגי רטרוספקטיבי. אין ברור מזה עם כל הכבוד.
הסופר המקראי, הסיפור עצמו, מתאר, למן הבריאה, את שרשי ההוייה האנושית.
אהבתיLiked by 1 person
כאן ג'ורג'י, תוכל לקרוא בויקיפדיה, על החטא הקדמון:
https://he.wikipedia.org/wiki/החטא_הקדמון
אהבתיLiked by 1 person
נצטט ג'ורג'י מפרק ג' בבארשית:
וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל. ז וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת.
כלומר, נוכחים אנו בחטא הקדמון. עם האכילה, נפקחו עינהם להבין את הרע, את המציאות נכוחה. הם עירומים, ומכאן ואילך, תפרו עלי תאנה לחגורות.
זוהי סימבוליות אוניברסלית, לטבע או ליצר הרע שבאדם, מיני אז, ועד היום. הבריאה של האדם, אינה שלמה, בגין מעשה זה.
להתראות
אהבתיLiked by 1 person