הרבי שליט”א שהה בעיר הקודש נתניה שעל הים הגדול וזכר את הים… והרבי שליט”א דרש על כך שהציבור לא משקיע בפשט. ראשית האדם צריך להבין מה כתוב. ואז לשאול עצמו מה הוא חושב וניתן ללמוד מכך. הציבור ישן. הוא מעדיף להגיד שהוא הצדיק הגדול, כביכול, כי הוא מאמין למלמדים שלו, אבל בפועל הוא בורח מהתפקיד […]
דבר תורה נפלא ביותר לשבת בשלח. הרבי שליט”א הגיע לארץ הקודש לאחרונה ודרש בעיר הקודש נתניה הבנויה. הרבי עסק בסוגיה ידועה בפרשה פרשת בשלח. מפני מה משה ואהרן אחזו שעם ישראל נגד ה’ כשהם התלוננו נגדם. וכן כיצד הדברים מתקשרים לדברים הקורים בארצנו הקדושה יום יום. ודברים מתוקים וראינו חובה להביא את הדברים למען הציבור […]
הרבי שליט”א דרש לאחרונה על הפגנות השמאל היהודי המסכן בארץ ישראל נגד משטר החסד של ראש השלטון נתניהו יר”ה. הרבי אמר שעם ישראל צריך שלום מאת הקב”ה – צריך שהקב”ה ישכין בינינו שלום. והוסיף הרבי, כתוב בשולחן ערוך אורח חיים לגבי תפילת עושה שלום הנאמרת בסוף שמונה עשרה (גם בקדיש), סימן קכ”ג, סעיף א’: ”כורע […]
“עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל”. מפני מה לא כתוב שומר שלום במרומיו אלא כתוב עושה שלום במרומיו? אלא דדבר ידוע הוא שיש עשיית שלום ויש שמירת שלום. עשיית שלום היא על ידי מלחמה או העזה דמלחמה למען השלום – במדינה וכדומה, מאיימים על המדינה האחרת וכדומה במלחמה, שזה מוות ואיבוד […]
הרבי שליט”א דרש בשעתו על מהדרין מן המהדרין ואמר שני פשטים: א. כי הנס היה במהדרין מן המהדרין שהרי לא הוצרכו לנס, אלא בשביל הידור מצוה שהרי טומאה הותרה בציבור. ב. מערכת התרבות “קולטורא קמפף” בין התרבות היהודית לתרבות היוונים הרשעים. ומי שרוצה לראות הדברים שפורסמו אצלנו בהרחבה נאה וגדולה מוזמן לעיין פה בהקישור. השנה […]
וימת הרן על פני תרח אביו בארץ מולדתו באור כשדים הרבי שליט”א דרש בפרשת לך לך בנוגע למדרש הידוע של אברהם והצלמים. ואנו לא מצאנו פנאי להביא הדבר תורה של הרבי שליט”א עד האידנא. ולפיכך אנו מביאים זאת כעת ואין מוקדם ומאוחר בתורה ותמיד אפשר להביא חידושי תורה ולאו דווקא על פרשת השבוע. התורה כולה […]
הדברים הבאים מובאים לעילוי נשמת אריה שצ’ופק הי”ד ולרפואת הנפגעים בידי מעשה הטרור של בני העוולה בגבעת שאול בירושלים השבוע ביום כ”ט חשון תשפ”ג (וידוע שראשי התיבות של השנה הם תהא שנת פיצוצים או פיגועים גדולים, ל”ע, וצריך הציבור להיזהר ובפרט שאנו עדיין תחת שלטון ממשלת הדמים). והנה אמש בבית כנסת של הקהילה הראו להרבי […]
הרבי דרש השבוע על פרשת נח דרש נאה מאוד המשמח את לב האדם. וראינו לנחוץ להביא את הדרשה לתועלת הציבור הקדוש. ובפרט שהדברים מעשיים מאוד ליום יום. ויש כאן לימוד זכות על מנהג עם ישראל לדבר על רבנים ולדון כמה הרב צדיק וכולהו. “אלה תולדת נח, נח איש צדיק תמים היה בדרתיו את האלהים התהלך […]
כידוע דעת הקהילה הקדושה שנים הרבה מאוד שאין לריב על דבר הבחירות. אין זה כה חשוב, קול אחד אינו משפיע. ומדוע לאדם לטרוח ולמסור נפש כשקול אחד לא משפיע. מאידך גיסא טוב אם הציבור יעשה ויצביע למפלגה שעושה הכי טוב למען עם ישראל. ומי שסובל מחרדת בחירות בגלל כל מיני תעמולנים המפחידים אותו והוא מפחד […]
סיפור נאה עם הרבי שליט”א התגלגל בידי אחד הנוגעים בדבר אל המערכת וחשנו חובה דחופה לפרסם העניין לתועלת כלל ישראל. כידוע בארץ ישראל יש קהילה של שומרי תורה ומצוות והם חזקים מאוד ויש להם כעין קולונייע עם שופט כעין מלך בזעיר אנפין השולט עליהם במעשים ובהשקפתם. אחד השליטים החזקים ששלט על המתקרים חרדים היה הרב […]
שיהיה במזל!
אהבתיאהבתי
תודה רבה, אוריס.
אהבתיאהבתי
איזה שיר תשוקה מלהיב. האם אתה מכיר את השיר של יונה וולך,\ בשם תפילין? https://did.li/yonavo
אהבתיLiked by 1 person
אריק, תודה רבה. אני בכוונה לא רציתי להגיע למקום הזה. אבל אכן הכרתי זאת. אגב, זלדה ניתקה עמה קשר. ואגב יש שיגידו שזה מצוה להתחתן.
אהבתיLiked by 1 person
המתח בין השתיים הובע היטב בשירה של זלדה: שני יסודות.
בניתוח מרפרף ברור שוולך היא האש וזלדה היא הברוש 🙂
http://www.levladaat.org/lesson/643
אהבתיLiked by 1 person
אריק, שיר נאה. לא זכיתי להכיר השיר. אני מבין בשיר שיש עדיין כבוד ליונה וולך על אף הנתק
אהבתיLiked by 1 person
בהחלט, כי זו זלדה, שהיה בה כבוד לכל יצור חי, באשר הוא חי [ולא לפי חתכו לו/לא חתכו לו; כשר/לא כשר].
אהבתיLiked by 1 person
אגב, זלדה הייתה המשוררת היחידה שזכתה לפרסום והכרה. והיא לבסוף.נפטרה ללא ילדים וממשיכים במגזר. עניין סמלי למצב בחברה החרדית עד היום.
אהבתיLiked by 1 person
אני מניח שאצל חוקרי הפיוט היהודי יש כמה וכמה כוכבים רציניים בני זמננו. זלדה היא בהחלט תופעה חריגה מאוד בנוף הספרות העברית, מה שמצביע, שקול השפ מירושליים נתון בידיהן בנאוות של בנות ישראל, דווקא, ולא כנהוג לחשוב "קול באישה ערווה". זלדה לא היתה מטפחת בידיה עת דברה, נהפוך הוא.
אהבתיLiked by 1 person
זלדה הייתה מהחרדים של פעם, לפני תרבות החומרות של היום
אהבתיLiked by 1 person
והיה לה בן זוג שהעריץ אותה, ולא גרש אותה על אף עקרותה [ לא ברור אף פעם מי היה באמת עקר ], ולהוותי אפילו העריץ אותה על פתיחותה, אהבת האדם שבה [ לעניות דעתי היא מימשה חלק גדול מתפיסת החסידות של הבעש"ט, על אף היותה קרובת משפחתו של הלובביצער].
אהבתיLiked by 1 person
תראה היא באמת אדם מוכשר עם אופי ויכולת בשונה מהרבה נשים חרדיות שלא פיתחו אופי.
אגב, איך יודעים שהיא הייתה עקרה? הוא הרי התחתן איתה כשהיא הייתה בגיל 36, זה כבר אחרי גיל הפוריות אצל נשים רבות
אהבתיLiked by 1 person
מה אני יגיד לך. כמו שכתבנו שנינו – אין לנו מושג. נשים בדר"כ פוריות עד גיל 40 – 45, סטטיסטית. אבל אכן רווקותה הארוכה גרמה לה לפתח אופי. אבל אני חושב, שנשים רבות בחברה החרדית בעלות אופי מפותח, הן מכניעות עצמן בשל שליטה מאיימת מאוד של הגברים, ביקורת ופיקוח חברתי אכזר [רכילות!] ובהעדר מנגנוני תמיכה מסכינות להתנהגויות רבות .
אהבתיLiked by 1 person
זה אכן עצוב שלא רק נשים, אלא גם גברים מדכאים את האופי שלהם ובפרט בשוק השידוכים.
אהבתיLiked by 1 person
חבל כלכך 😦
אהבתיLiked by 1 person
אבל הדברים כן לחלק מהתרבות המתקדמת בעולם שלא מאפשרת להגיד מלא אג'נדות ולחרוג מהנהוג בתחומים רבים. החריג מוקע כגזען, חשוך, שובוניסט וכולהו.
אהבתיאהבתי