ברור, כל האתר שלי מוקדש לדת. שזה אומר כתיבה סביב התרבות היהודית הדתית. כתיבה של דברי תורה וקונפליקטים שיש לדתיים בעולם. הציבור מוזמן לעבור על האתר ולהתרשם. אפשר גם לשאול שאלות על נושאים דתיים ונשתדל להעלות מענה במהרה. אנחנו בקהילה אוהבים לקרב גם את כל מי, שלא עלינו, חסר הדת היהודית ומתקשה לקיים תורה ומצוות.
הנה מכתב למערכת שהגיע אלינו. ואנו שמחים לפרסם העניין כדי לעורר את לב הקהל לכל שהאדם צריך דרך ארץ. פעם עשיתי מספר שידוכים ומני אז פה ושם אנשים שומעים על המקרה של השידוך המבוגר שעשיתי ומגיעים אלי. מטבע הדברים מגיעים אלי רווקים מודרנים או הורים המתעסקים עם רווקים מודרנים. שתי תובנות שארצה לחלוק עמכם. א. […]
אחד האישים החרדים הבולטים בחברה החרדית שבלטו גם מחוץ לחברה החרדית הוא הרב אברהם ישעיהו הבר. הוא הקים את ‘מתנת חיים’. אשתו, רחל הבר יו”ר עמותת מתנת חיים כעת, לאחר שהמשיכה אותו לאחר מותו, זכתה בפרס ישראל השנה מאת הציונים על מפעלה האזרחי החשוב והמופתי כשלכאורה היא מקבל הפרס כשותפתו לפרויקט וכביכול בעבורו. הרב היה […]
הרבי שליט”א שהה בעיר הקודש נתניה שעל הים הגדול וזכר את הים… והרבי שליט”א דרש על כך שהציבור לא משקיע בפשט. ראשית האדם צריך להבין מה כתוב. ואז לשאול עצמו מה הוא חושב וניתן ללמוד מכך. הציבור ישן. הוא מעדיף להגיד שהוא הצדיק הגדול, כביכול, כי הוא מאמין למלמדים שלו, אבל בפועל הוא בורח מהתפקיד […]
דבר תורה נפלא ביותר לשבת בשלח. הרבי שליט”א הגיע לארץ הקודש לאחרונה ודרש בעיר הקודש נתניה הבנויה. הרבי עסק בסוגיה ידועה בפרשה פרשת בשלח. מפני מה משה ואהרן אחזו שעם ישראל נגד ה’ כשהם התלוננו נגדם. וכן כיצד הדברים מתקשרים לדברים הקורים בארצנו הקדושה יום יום. ודברים מתוקים וראינו חובה להביא את הדברים למען הציבור […]
הרבי שליט”א דרש לאחרונה על הפגנות השמאל היהודי המסכן בארץ ישראל נגד משטר החסד של ראש השלטון נתניהו יר”ה. הרבי אמר שעם ישראל צריך שלום מאת הקב”ה – צריך שהקב”ה ישכין בינינו שלום. והוסיף הרבי, כתוב בשולחן ערוך אורח חיים לגבי תפילת עושה שלום הנאמרת בסוף שמונה עשרה (גם בקדיש), סימן קכ”ג, סעיף א’: ”כורע […]
“עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל”. מפני מה לא כתוב שומר שלום במרומיו אלא כתוב עושה שלום במרומיו? אלא דדבר ידוע הוא שיש עשיית שלום ויש שמירת שלום. עשיית שלום היא על ידי מלחמה או העזה דמלחמה למען השלום – במדינה וכדומה, מאיימים על המדינה האחרת וכדומה במלחמה, שזה מוות ואיבוד […]
הרבי שליט”א דרש בשעתו על מהדרין מן המהדרין ואמר שני פשטים: א. כי הנס היה במהדרין מן המהדרין שהרי לא הוצרכו לנס, אלא בשביל הידור מצוה שהרי טומאה הותרה בציבור. ב. מערכת התרבות “קולטורא קמפף” בין התרבות היהודית לתרבות היוונים הרשעים. ומי שרוצה לראות הדברים שפורסמו אצלנו בהרחבה נאה וגדולה מוזמן לעיין פה בהקישור. השנה […]
וימת הרן על פני תרח אביו בארץ מולדתו באור כשדים הרבי שליט”א דרש בפרשת לך לך בנוגע למדרש הידוע של אברהם והצלמים. ואנו לא מצאנו פנאי להביא הדבר תורה של הרבי שליט”א עד האידנא. ולפיכך אנו מביאים זאת כעת ואין מוקדם ומאוחר בתורה ותמיד אפשר להביא חידושי תורה ולאו דווקא על פרשת השבוע. התורה כולה […]
הדברים הבאים מובאים לעילוי נשמת אריה שצ’ופק הי”ד ולרפואת הנפגעים בידי מעשה הטרור של בני העוולה בגבעת שאול בירושלים השבוע ביום כ”ט חשון תשפ”ג (וידוע שראשי התיבות של השנה הם תהא שנת פיצוצים או פיגועים גדולים, ל”ע, וצריך הציבור להיזהר ובפרט שאנו עדיין תחת שלטון ממשלת הדמים). והנה אמש בבית כנסת של הקהילה הראו להרבי […]
אם זה המקור לחג האהבה המודרני בט"ו באב, צריך להתאבל ולא לחגוג. אבל מסתבר שיש כמה פרשנויות. יום של אהבה וסליחה משותף לכל הפרשנויות.
אהבתיLiked by 1 person
אמת, ואפשר להבין מהתנ"ך שכבר אז לפני שהתירו לשארית בנימין לחטוף שיש חג ושלכן הנערות תהיינה בשילו ואפשר לחטוף אותן.
אהבתיאהבתי
פינגבק: פילגש בגבעה | אלוהים איתנו – מחשבותיו של שמרן עצמאי
ברשותך אני ממליץ לראות את המאמר שלי בפרשה
אהבתיLiked by 1 person
מענין.
אבל, צריך לשים לב, אין קשר ממש בין סיפור הפילגש, לשום חג אהבה, ולשום ט"ו באב.
הקשר הוא בסך הכל, שבט בנימין. אבל, שבט בנימין, כפי המתואר במקרא, בסך הכל ניצל את החג, בשביל לחטוף מחוללות בכרמים, בנות שילו.
אבל, לא עשו מסיפור הפילגש עצמו, חג אהבה כמובן, כפי בשיר המובא. אלא, המחילה לבנימין, הייתה כרוכה, במעין הרשאה, לחטוף ולשאת את בנות שילו המחוללות בכרמים בחג האהבה( על מנת למשוך תשומת לב הגברים).
עם בנות שילו, יש בכלל בעיה אחרת, מי הן בכלל. לא ברור בכלל שהן בנות ישראל לגמרי. מכאן איזושהיא פשרה עם שבט בנימין, דכתיב:
"וַיֹּאמְרוּ יְרֻשַּׁת פְּלֵיטָה לְבִנְיָמִן וְלֹא-יִמָּחֶה שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל וַאֲנַחְנוּ לֹא נוּכַל לָתֵת-לָהֶם נָשִׁים מִבְּנוֹתֵינוּ כִּי-נִשְׁבְּעוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אָרוּר נֹתֵן אִשָּׁה לְבִנְיָמִן."
להתראות
אהבתיLiked by 1 person
אכן הסברה אומרת שנהגו לחגוג בלא קשר. ברם יש המתעקשים שזו הסיבה לשמחה. ההיתר לבוא בקהל ועניין הצלת שבט בנימין על ידי החטיפה. על פניו הפשרה היא שמצאו בנות מתת שבט שלא נלחם בבנימין – הרגו את רוב השבט והשאירו נשים לשבט בנימין וגם אז דאגו שזו תהיה חטיפה.
כעת ניתן לדון איזו חטיפה זה היה. חטיפה ללא הסכמה או עם הסכמה.
אהבתיאהבתי
כן אבל, לא מובן איך הסברה הזו מתיישבת עם מה….
הרי בנות שילו חוללו בכרמים, או שבכלל נשים חוללו בכרמים, לפני הפשרה סו קולד. אז הסו קולד חג אהבה, היה קיים בלי קשר לשבט בנימין וההחרמה וההשמדה שלו וכדומה.
והרי כתוב:
וַיֹּאמְרוּ הִנֵּה חַג ה' בְּשִׁלוֹ מִיָּמִים יָמִימָה אֲשֶׁר מִצְּפוֹנָה לְבֵית אֵל מִזְרְחָה הַשֶּׁמֶשׁ לִמְסִלָּה הָעֹלָה מִבֵּית אֵל שְׁכֶמָה וּמִנֶּגֶב לִלְבוֹנָה. וַיְצַוֻּ אֶת בְּנֵי בִנְיָמִן לֵאמֹר לְכוּ וַאֲרַבְתֶּם בַּכְּרָמִים. וּרְאִיתֶם וְהִנֵּה אִם יֵצְאוּ בְנוֹת שִׁילוֹ לָחוּל בַּמְּחֹלוֹת וִיצָאתֶם מִן הַכְּרָמִים וַחֲטַפְתֶּם לָכֶם אִישׁ אִשְׁתּוֹ מִבְּנוֹת שִׁילוֹ וַהֲלַכְתֶּם אֶרֶץ בִּנְיָמִן.
אז זהו חג בשילו, מימים ימימה ככתוב. מקדמת דנא הדבר. אין שום קשר לשבט בנימין. זהו חג האהבה מסיבות אחרות לגמרי.
להתראות
אהבתיאהבתי
חטיפה אגב, והסכמה עם לאיו, מעט רלבנטית לעת העתיקה כמובן. אלא אם כן, דנים במהותה של הסכמה. מהי הסכמה כמובן. ומהי הסכמה ? זה לא דבר פשוט כלל וכלל….
אהבתיאהבתי
וְהִנֵּה לֹא בָא-אִישׁ אֶל-הַמַּחֲנֶה, מִיָּבֵישׁ גִּלְעָד–אֶל-הַקָּהָל. וַיִּתְפָּקֵד, הָעָם; וְהִנֵּה אֵין-שָׁם אִישׁ, מִיּוֹשְׁבֵי יָבֵשׁ גִּלְעָד. וַיִּשְׁלְחוּ-שָׁם הָעֵדָה, שְׁנֵים-עָשָׂר אֶלֶף אִישׁ–מִבְּנֵי הֶחָיִל; וַיְצַוּוּ אוֹתָם לֵאמֹר, לְכוּ וְהִכִּיתֶם אֶת-יוֹשְׁבֵי יָבֵשׁ גִּלְעָד לְפִי-חֶרֶב, וְהַנָּשִׁים, וְהַטָּף. וְזֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ: כָּל-זָכָר, וְכָל-אִשָּׁה יֹדַעַת מִשְׁכַּב-זָכָר–תַּחֲרִימוּ. וַיִּמְצְאוּ מִיּוֹשְׁבֵי יָבֵישׁ גִּלְעָד, אַרְבַּע מֵאוֹת נַעֲרָה בְתוּלָה, אֲשֶׁר לֹא-יָדְעָה אִישׁ, לְמִשְׁכַּב זָכָר; וַיָּבִאוּ אוֹתָם אֶל-הַמַּחֲנֶה שִׁלֹה, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנָעַן. וַיִּשְׁלְחוּ, כָּל-הָעֵדָה, וַיְדַבְּרוּ אֶל-בְּנֵי בִנְיָמִן, אֲשֶׁר בְּסֶלַע רִמּוֹן; וַיִּקְרְאוּ לָהֶם, שָׁלוֹם. וַיָּשָׁב בִּנְיָמִן, בָּעֵת הַהִיא, וַיִּתְּנוּ לָהֶם הַנָּשִׁים, אֲשֶׁר חִיּוּ מִנְּשֵׁי יָבֵשׁ גִּלְעָד
אהבתיאהבתי
מכל מלמדי, השכלתי!
אהבתיLiked by 1 person