פוסט קצרצר לרגל יום הכיפורים לגבי חשבון-הנפש ובחירה חופשית


על עשיית הסליחה, המחילה, הכפרה, הווידוי, חשבון-הנפש והתשובה, שהאנשים נוהגים לעשות או אשר חושבים שהם עושים


כל שנה לקראת יום כיפור כל מיני פוליטיקאים ואזרחים נוהגים לבקש סליחה ומחילה או לעשות תשובה על חטאים שהם חושבים שהם עשו. אולם לא רק ביום כיפור, אלא במשך השנה אנשים מבקשים סליחה וכדומה. גבר שפגע בגבירתו מבקש סליחה וכן להפך.

ונשאלת השאלה מה המשמעות של הטקסים הללו של בקשת הסליחה ומחילה?

לכאורה המעשים הללו קשורים לרעיון שנעשה דבר רע או לא נכון ואפשר לתקן המעשה הרע או הלא נכון שנעשה על ידי מילים או מעשים או כל צורה אחרת שנתפסת כפוגענית כלפי האדם ואפילו על ידי מניעת המעשה הנכון במסגרת אחריותו של האדם. פרקטיקות אלו נתפסות איכשהו כמעידים על התנהגות עתידית או של ההווה או מעידים על התרחקות מן העבר (הסליחה-המחילה, הכפרה, הווידוי, הצגת החרטה והתשובה כנראה קשורים להתנהגות עתידית, תלוי, כמובן, בשאלה מה האינטרס במעשים הללו, שהרי מה העניין לדון בעבר ללא משמעות של הווה או עתיד?!).

הדברים הללו, לפי בני האדם מן היישוב, מבוססים על זה שהאדם טועה. ברם, מניין לנו לדעת שהאדם בכלל מסוגל לטעות?! שהרי לכאורה כשהאדם מקבל החלטה הוא מבצעה לפי מה שמשתלם לו. בדיעבד התברר לו שזה לא משתלם לו. אז, אם כן, במה הוא טעה?! האם יכול היה בהתאם לשיקול דעתו לעשות אחרת?! לכאורה זו טעות בקבלת החלטות ועל כן מה העניין בכל הטקסים הללו?!

הנה, אפשר להגיד שהוא לא יכול היה כלל לעשות אחרת! האיש קיבל החלטה וביצע אותה בהתאם למה שחשב לנכון באותו הזמן! ההיגיון מחייב שהאדם אינו טועה כלל ואינו מסוגל בכלל לטעות, שהרי האדם קיבל ההחלטה ופועל לפי הדברים שכך חשב. והם גרמו לו לעשות את מה שהתברר בשפה המדוברת של ההמון כ"טעות". ואם נגיד שהוא לא בעל בחירה חופשית ולכן הוא לא קיבל באמת החלטה, אז אין לנו במה לדון בנושא שהרי אין לו בחירה חופשית.

יהיו אולי אי אלה אנשים שינסו לטעון, משום מה, שהאדם הוא רציונלי באופן חלקי. ועל כן יש מקום לטעות. ואני לא מסבירם, כי איני מבינם כלל. בעיני, הם הוכיחו שעוד הפעם הם חייבים להגיד מה שהם חושבים, ותו לא. הרי, סוף כל סוף כשעשו את אשר עשו, הם היו בטוחים שזה מקדם אותם, אזי איך הם יכולים לטעות?!

ידועה השאלה המפורסמת, מה האדם עושה כשהוא עייף, רעב וצמא באותה המידה, מה הוא יחליט לבצע קודם לשאר צרכיו?! יש האומרים שלפי מה שחושק יותר כך יחליט. כלומר, אין לו באמת בחירה, אחרת הוא ימות מרעב, צמא או עייפות כי הוא לא יוכל לקבל החלטה. וגם אם נגיד שהוא יטיל גורל וכך יחליט מה לבצע קודם. עדיין לא הייתה לו בחירה לגבי הטלת הגורל. [ואם אנו אומרים שהאדם מקבל החלטות בהתאם למה שהוא מעוניין יותר, אזי אנו מגיעים למצב שלכאורה איבדנו את האקסיומה שיש לאדם בחירה חופשית שהרי כל דבר שהוא מחליט זה בהתאם לסולם הצרכים שתנאי חייו מכתיבים לו.] ועל כן המסקנה הפשוטה היא, שבהכרח אין מקום או משמעות לטעות אצל האדם. אין מקום לבקשת הסליחה, ואין מקום לסלוח לאחר. אין מקום לאמירת הווידוי. אין מקום להבעת החרטה. אין מקום לעשיית התשובה.

כשבני האדם תובעים התנצלות ובקשת מחילה ודואגים להראות חרטה מהאנשים ושאר ירקות, הם מוכיחים שבני האדם אינם רציונליים. כמובן שאם בני האדם אינם רציונליים אין מקום להקשות קושיות על בני האדם, מדוע הם מתנצלים ותובעים התנצלות וכו', שהרי סוף כל סוף בני האדם אינם רציונליים, ועל כן הדיון תם.

13 מחשבות על “פוסט קצרצר לרגל יום הכיפורים לגבי חשבון-הנפש ובחירה חופשית

  1. max maxmen

    בהחלט יש לאדם בחירה ביקום דינמי. וביקום דינמי כמובן יש מצב של אי הכרעה רציונלית ולכן הוא יבחר אקראית .
    כמו במשל חמורו של בורידן שהזכרת, העיקר לא למות מרעב. זה בכל זאת בחירה כי הוא יכול לבחור כן למות.

    הסליחה נצרך במקרה שבחרתי לבחור במשהו לטובתי על חשבון זולתי כלומר בחרתי באי רציונליות בראיה רחבה וברציונליות בראיה קצרה מכאן בא הצורך לבקש סליחה לתקן את האי רציונליות ולעשות מעשה רציונלי והיא לבקש סליחה.

    אבל שאלת השאלות היא למה בכלל הומצאה התשובה, הרי בסוף כל סוף המעשה הרע נעשתה. ולכן לעומק צריכים להבין קודם מי קבע מהי רע ומהי טוב. במשטרים למשאל כמה שרלטנים קובעים מהי רע ומהי טוב מהבטן ולכן אין באמת תשובה כלומר כמו שהוא קובע מהי רע ככה הוא קובע שאין תשובה סליחה וכפרה.
    לא כן ביהדות. ביהדות אין לך זכות לקבוע על מעשה כרע לפני שאתה נותן לאדם דרך חזרה. כלומר למה קבענו משעה כרע, כביכול לטובת האדם, ואם האדם מפסיד בעקבות מעשה הרע אז זה לא לטובתו, ולכן זה הגדרת הרע לטובתו רק לרעתו, ולכן הומצאה התשובה. הווה אומר שאי אפשר להגדיר מעשה רע כרע רק בתנאי שאתה נותן לו דרך תשובה.

    אהבתי

  2. פינגבק: שיתוף חוזר – פוסט קצרצר לרגל יום הכיפורים לגבי חשבון הנפש ובחירה חופשית | אלוהים איתנו – מחשבותיו של שמרן עצמאי

  3. ethy ab

    אדם שעשה טעות צריך לבקש סליחה מיד.
    לא ביום מיוחד.
    השחיתות כאן כל כך גדולה שגם אם יבקשו סליחה, לא אסלח.
    מדינה שרוצה רק צעירים בריאים ועשירים, כל השאר יכולים ללכת לעולם………..
    על מה לבקש סליחה?
    אחרי מלחמת יום הכיפורים בה נהרגו 2500 חיילים ונפצעו עוד כ-4500
    על לא עוול בכפם אלא רק כדי לספק יצרים של………
    ליבי עם המשפחות היקרות שאבדו את חייהם במלחמה הארורה הזו.
    הצוותים הרפואיים עשו ככל יכולתם להשיב חיים.
    מבקשת סליחה ממי שלא הצלחנו להציל.
    יהי זכרם של הנופלים במלחמות ברוך.
    בתקווה שמשהוא ישנה את הדיסקט ויעשה סוף סוף שלום
    ויבוא שלום לכולנו.
    שתהיה רווחה לכלל הציבור
    ולא רק ל-יושבי הכורסאות.

    Liked by 1 person

    1. GeorgVon1 מאת

      אתי, אכן, אם זה עושה טוב למי שלידי, אבקש סליחה וכדומה.

      השאלה מה המשמעות של זה.

      בתקווה שיהיה שיהיה לכולנו טוב עולמי נצחי. הגיע הזמן.

      אהבתי

      1. ethy ab

        שעושה טוב, תמיד שווה.
        מה שחשוב הוא תמיד לעשות טוב ולא לחכות שה"שכן" יבין 🙂
        לצערי מתפכחים רק שעוברים דבר או שניים בחיים.
        נולדנו לעולם אכזר.
        משחר הלידה של העולם מרדף אחרי האוכל, והכסף
        ולצערי הדרכים כשרות או "מוכשרות" ע"י ………..
        טוב הוא יחסי או בעיני המתבונן.
        היה נחמד לחזור לימים בהם השכנים היו אומרים שלום.
        במקום סמרט פונים מטופשים ומריבות טיפשיות על חניה
        והשורה ארוכה.
        בתקווה לשלום בעיקר ביננו בני האדם.
        שנה טובה

        Liked by 1 person

  4. פינגבק: יום הכיפורים ותודעת החטא | אלוהים איתנו – מחשבותיו של שמרן עצמאי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.